Ons Daltononderwijs in beeld

Neem een kijkje om te zien wat ons Dalton onderwijs inhoudt. Hier tonen we voorbeelden en foto’s uit onze dagelijkse praktijk.

Voor veel ouders is niet helemaal duidelijk wat Daltononderwijs precies is. Een Daltonschool is een ‘gewone’ basisschool waar alleen op een andere manier wordt omgegaan met de leerlingen en de leerstof.  Het Palet is een Daltonschool met hetzelfde doel als elke andere school: ‘zorgen dat uw kind goed wordt voorbereid op de toekomst’. Dit betekent dat uw kind de optimale voorbereiding voor het vervolgonderwijs en de verdere toekomst krijgt.

Takenkaart

Kinderen leren bij ons op school vanaf groep 1 al te werken met een takenkaart. Het mooie aan de takenkaart is dat er een hele opbouw in zit van groep 1 t/m 8 en dat de invulling voor ieder kind anders kan zijn. Een kind dat meer uitdaging nodig heeft, heeft meer en uitdagender werk op zijn takenkaart staan. Voor een kind waarvoor sommige dingen te moeilijk zijn wordt het werk en de hoeveelheid aangepast. Zo dat iedereen een takenkaart op maat heeft en aan het einde van de week al zijn taken af heeft.

De kinderen plannen zelf de taak (werkje). In groep 1 en 2 is het zo dat het kind mag kiezen op weke dag hij/zij een taakje doet. Op een niet Daltonschool bepaalt meestal de leerkracht dit.

In groep 3 staat het leren lezen centraal, maar ook hier komt het leren werken met een dag/weektaak aan bod: op de taak staan alle werkjes die op een dag/week af moeten zijn. Als de kinderen het af hebben mogen ze het met de dagkleur (elke dag heeft een eigen kleur) inkleuren.

In groep 4 komt de weektaak op dezelfde manier aan bod. In groep 5 t/m 8 gaan we de kinderen steeds meer begeleiden bij het plannen van hun werk, dit betekent niet dat kinderen alleen maar zelf mogen kiezen wanneer ze wat gaan doen. Lessen staan allemaal in het rooster ingepland en een kind mag niet alvast aan het werk met een les waarover ze geen uitleg hebben gehad.

Op een niet Daltonschool krijgt een kind uitleg van de leerkracht en moet dan direct het werk maken. Op onze school hebben de kinderen hierin iets meer vrijheid: ‘zal ik beginnen met taal of met rekenen?’ Als de kinderen een taak af hebben, evalueren ze hoe dit is gegaan.

Dagkleuren

Op Het Palet werken we met dagkleuren. Elke dag heeft zijn eigen kleur. Maandag is rood, dinsdag geel, woensdag blauw, donderdag groen en vrijdag oranje. Deze kleuren zijn voor alle groepen hetzelfde, zodat hier voor de kinderen geen onduidelijkheid over bestaat. In ieder lokaal hangt een palet met deze kleuren erop.

Deze kleuren structureren voor de kinderen de schoolweek, wat hen helpt een planning te kunnen maken. De dagkleuren worden dagelijks gebruikt bij het inplannen en het inkleuren van een vakje als het werk daadwerkelijk gemaakt is.

 

dagkleurenweekpalet

Zelfstandigheid

In onze school zijn zoveel mogelijk hulpmiddelen om de zelfstandigheid van kinderen te bevorderen.
Zo wordt er gewerkt met gangkaarten, computerkaarten en nakijkkaarten. Met behulp van deze kaarten kunnen kinderen zelf gaan nakijken, op de computer of in de gang werken zonder dat ze dit aan de leerkracht hoeven vragen.
Het is niet zo dat een onbeperkt aantal leerlingen gebruik kan maken van deze kaarten. Er zijn maximaal drie kaarten per categorie per klas.
Op deze kaarten staan ook afspraken waaraan kinderen zich moeten houden. In de klas kunt u vanaf groep 3-4 voorbeelden vinden van deze kaarten.

Klassentaken

Daltononderwijs gaat er van uit dat iedereen verantwoordelijk is voor zichzelf en zijn omgeving. Op Het Palet leren we onze leerlingen van jongs af aan al verantwoordelijkheid te dragen voor de school en de omgeving door middel van weekdiensten.

In de klassen werken we met een huishoudelijk taakbord, waarop huishoudelijke taken staan. In de kleutergroep wordt de taak elke week door twee kinderen vervuld. In de hogere groepen worden de taken verdeeld en is zichtbaar wie waar verantwoordelijk voor is. Hierdoor dragen de kinderen een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het netjes houden van hun klaslokaal en de school.

 

 

 

 

 

 

 

 

Open deuren

De deuren in onze school zijn zoveel mogelijk open, dit past binnen onze visie van de school. Bij rumoer in de hal kunnen kinderen door elke leerkracht hierop aangesproken worden.